Menu
Nová generace L 410 s nejnovějšími turbovrtulovými motory od GE se poprvé ukázala světu

Nová generace L 410 s nejnovějšími turbovrtulovými motory od GE se poprvé ukázala světu

26. 08. 2015
25. srpna 2015 jsme na Mezinárodním leteckém a kosmickém salónu (MAKS 2015) spolu se společností Aircraft Industries, a.s. představili vylepšený letoun L 410, který pohánějí dva motory řady GE H85.

Nová generace L 410 s nejnovějšími turbovrtulovými motory od GE se poprvé ukázala světu

Od 25. do 30. srpna 2015 se na moskevském letišti v Žukovském konal Mezinárodní letecký a kosmický salón (MAKS 2015). Z naší země na veletrh zavítala také společnost GE Aviation Czech (divize turbovrtulových motorů americké společnosti GE Aviation, dále také GEAC), aby zde spolu se společností Aircraft Industries, a.s. představily vylepšený letoun L 410, který pohánějí dva motory řady GE H85.

GE Aviation Czech se MAKS 2015 zúčastnila v části organizované Ministerstvem průmyslu a obchodu a Asociací leteckých výrobců spolu s ostatními českými firmami, které obchodují s Ruskem.

Jelikož GEAC spolupracuje s klienty z mnoha světových koutů, byl mezinárodní veletrh letectví ideální pro osobní setkání se stávajícími i novými zákazníky z Ruska a Asie.

„Turbovrtulové motory GE řady H jsou ideální do extrémních podmínek v Rusku“, komentuje Zdeněk Soukal

„Turbovrtulové motory GE řady H jsou ideální do extrémních podmínek v Rusku“, komentuje Zdeněk Soukal, Obchodní ředitel GE Aviation Czech na tiskové konferenci k české účasti na MAKS 2015.

 

Jak je na tom tamní letectví aneb co teď letí v Rusku?

Ne náhodou se MAKS 2015 konal v srdci moskevského letectví. Je to nejvýznamnější letecká výstava v Rusku a Společenství nezávislých států (vzniklém po rozpadu SSSR). Už od roku 1992 se zde představují nejnovější letadla, vrtulníky a raketová technika. Potkáte tu taky nejrůznější ukázky podpory provozu, navigace a výroby jednotlivých částí letecké techniky.

Letos jako tradičně poutala hlavní pozornost velká dopravní a vojenská letadla. Ty nejnovější stroje se předvedli v akci nad letištěm Žukovsky s jednou z nejdelších vzletovou dráhou na světě v délce téměř 5 km. Na programu byla také mistrovská akrobatická pilotáž proudových vojenských letadel na úrovni, s níž se setkáte jen na několika místech na světě.

Na veletrh přijeli zástupci většiny velkých leteckých společností z celého světa (včetně západu). Kreml informoval, že se na letošním veletrhu sešlo přes 450 000 lidí z 600 ruských a 150 zahraničních společností.

Ruské ústřední orgány stojí o zlepšení dopravní infrastruktury země. Tuto snahu bylo možné rozpoznat na slušné účasti malých dopravních letadel, mezi kterými se nacházel i český letoun L 410 NG.

Prototyp letounu L 410 NG se představil mezinárodní veřejnosti

Je to poprvé od pádu komunismu, co letoun L 410 z pražských Kunovic doletěl na světovou show. Značně vylepšený model L 410 NG 25. srpna úspěšně přistál na MAKS 2015.

„Počasí nám přálo, i když, vítr docela dost foukal proti nám. Cestu tam zvládli během 6 hodin. V Minsku jsme doplňovali palivo. Letadlo i avionika je kompletně nová, seznamuje se s nimi, ale celá cesta proběhla bez problémů.“ Komentoval let vedoucí zkušební pilot Aircraft Industries Stanislav Sklenář.

V Minsku letoun doplnil palivo.

Celá cesta z pražských Kunovic do Moskvy na letiště Žukovsky trvala 6 hodin.

Jedná se o prototyp, který 29. července poprvé vzlétl a jeho sériová výroba se plánuje od roku 2017. GEAC ve spolupráci s Aircraft Industries, před sebou tedy mají ještě sérii certifikací.

Podívejte se na video z prvního vzletu.

Letadlo si mohli návštěvníci prohlédnout v sekci  malých dopravních lehkých užitkových letadel všeobecného letectví.

Letoun L 410 NG pohání dva 850 koní výkonné motory GE H85.

Prototyp v testovacím režimu zatím nemá vnitřně vybavenou kabinu pro pasažéry, nicméně o pohodlí a prostornosti letounu si mohli návštěvníci udělat obrázek při vstupu do makety trupu letadla ve skutečné velikosti.

Kabina L 410 NG je vybavená technologií Glass Cockpit od společnosti Garmin.

Dnes už je letadlo v pořádku zpátky v České republice.


Jak pokračuje vývoj českého letounu do drsných podmínek?

Blízko sebe postavené stánky firem GE Aviation a Aircraft Industries na letošní veletrhu MAKS 2015 byly výsledkem mnohaleté spolupráce. Letoun L410NG je zásadně inovovaným modelem stávající verze letounu L 410 UVP-E20, kterou společnost Aircraft Industries v současné době sériově vyrábí.

Původní verze letounu (L 410 UVP-E20) po desetiletí nadnášely české turbovrtulové motory WALTER M601 vyvinuté v 70. letech pro letoun L 410. Tento letoun už tenkrát létal po ruské Sibiři, takže musel být dostatečně odolný proti extrémním mrazům bez nutnosti ho neustále udržovat. Letounů této řady bylo dodnes vyrobeno cca 1200.

V roce 2007 americká společnost General Electrics rozšířila svoji leteckou divizi GE Aviation o kvalitní turbovrtulové motory, když odkoupilo českou firmu Walter Motors, a.s. Odkaz dobře známé „Waltrovky“ dnes žije dál v pražských Letňanech, kde GE pokračuje ve vývoji motorů, které zkombinovalo se svými moderními technologiemi. V tomto roce GE Aviation oslavilo 200. vyrobený motor řady H.

V roce 2010 začala společnost Aircraft Industries, a.s. modernizovat stroj L 410 UVP-E20 s cílem zvýšit efektivitu provozu letadla.

Pro L 410 NG byly vybrány dva motory GE H85 vzletovým výkonem 850 HP a vrtule AV 725. U nového modelu se setkáte s:

  • tzv. vyšším platícím zatížením (tedy stroj uveze více nákladu, cca o 400 kg),
  • dvojnásobně zvětšeným zavazadlovým prostorem,
  • modernizovanou kabinou, která pohodlně usadí 19 cestujících a 2 členy posádky,
  • téměř dvojnásobným objemem palivových nádrží, které jsou součástí nově konstruovaných křídel,
  • delším doletem (až 2 500 km) a vytrvalostí až 10 hodin.

Letoun L 410 NG navazuje na svého předchůdce, tradiční L 410 do drsných podmínek, a tak je schopen létat prakticky po celém světě. Slouží k přepravě osob a nákladu v jakýchkoli klimatických podmínkách.

„Odborná veřejnost projevila na MAKS 2015 z nové elčtyřistadesítky nadšení. Když se něco takového dokáže navrhnout a vyrobit u nás v Čechách, kdo by se neradoval?“ říká zkušební pilot Stanislav Sklenář.

 

Co se skrývá za nálepkou „Powered by GE“?

Dvě nálepky “Powered by GE” zdobí dva výkonné turbovrtulové motory GE H85, které do Moskvy donesly právě nový prototyp letoun L 410 NG.

Momentu, kdy se v novém letadle vznášíte několik tisícovek metrů na zemí, předchází roky práce. Samotný motor vzniká cca 5-10 let a do jeho vývoje jsou zapojeny tisíce lidí.

Vývoj turbovrtulového motoru je velmi nákladná záležitost. Každý motor GE se navrhuje na míru konkrétnímu leteckému stroji. Vývoj motorů je nucen jít dopředu se zvyšujícími se požadavky na lehkost, efektivitu a výdrž. Takto na míru šitý prototyp motoru se testuje společně s prototypem letounu.

Sériová výroba motorů dostane zelenou až v momentně, kdy se motor osvědčí při mnoha zátěžových a leteckých testech a získá příslušné certifikace pro jednotlivé země a oblasti.

Tento postup platí i pro již zmiňovaný motor GE H85. Zajímavostí je určitě, že tento motor nevznikl na jak se říká zelené louce. Je to tradiční a osvědčený motor Walter M601 vylepšený o GE technologie: 3D design lopatek (3D Aero Blade Design) a kompletně nová kompresorová část.

Motory GE H85 jsou vybaveny také pokročilou převodovkou, která jim umožňuje pomalejší otáčení vrtule, a tedy snižuje hluk uvnitř i vně letadla. Maximální rychlost vrtule je snížena na hodnoty od 2080 do 1950 RMP. Motor také zvyšuje maximální cestovní rychlosti na hodnotu 225 uzlů.

Zde se můžete podívat na video, jak celý motor funguje.Díky obnovenému designu a novým materiálům, které motor odlehčují a zároveň jsou odolnější vůči vysoké teplotě, motor využívá méně paliva a současně zvyšuje efektivitu – jednoduše řečeno, splňuje požadavek „za méně peněz, více muziky“.